Veien opp til Loslia tar av fra E6 ved Smegarden Camping. Ta til høyre ved stasjonen og følg bomvei opp til Loslisetrene. Du holder til høgre mot Kløftåa som renn mellom Loslia og Melia. Kjør litt forbi den siste setra før Kløftåa. Om lag 100 m før elva ser du et skrått svaberg på venstre side av veien. Her er det plass til å parkere flere biler.Toppen av Sissihøa ligger i retning mot nordøst. Følg stigen som går oppover langs bekkene. Lengre oppe er det noe bløtt og det kan være vanskelig å finne stigen. Hold retningen mot ryggen du ser litt vest for Sissihøa. Da unngår du en del bløtområder.

Turen opp er en middels tung tur som tar et par timer. Om du liker å se på fine planter kan du få øye på reinrose, raudsildre, gullmyrklegg, fjellpryd og reinblom for å nevne noen du kan møte på veien opp mot toppen.

Utsikta fra toppen er bent fram imponerende, ta på tørre klede, finn fram mat og drikke og ro ned. Her oppe kan du være lenge. Sinnet stilles til ro og harmoni. Før du går ned kan du skrive navnet ditt i boka du finner i vardekassa som er innmurt i den store og fine varden.

Når du ser nedover fjellryggen i vestlig retning, kan du få øye på ei hytte. Det er ei av “kåkene” som steinarbeiderne sov i når de hogg stein i Gissingerdalen.

Legg nedturen om steinbruddet. Du trenger en halv til en time ekstra på denne runden, men det vil du neppe angre på. Du vil finne et nedlagt brudd der du ser arbeidsredskap, ulike steintyper og tipper som vitner om at det har vært stor aktivitet.

“..Fra bruddet i Gissingerdalen har bygdafolket tatt ut stein etter behov i århundrer. Steinen som var av leirskifer ble brukt til takstein, da den ikke trekker vatn, og da den også kan klippes til i ønsket form og størrelse. Brudda ligger i en høyde fra 1050 – 1300 moh. Nedfraktinga av steinen var ikke enkel, før århundreskiftet skjedde dette med kjelke, senere med hest. I begge tilfeller var det stor risiko. Dersom “bremsene” røk, var både mann og hest ille ute…”

Fra Gissingerbruddet og ned til bilen er det lett og fin vandring. Denne turen kan være en av de turene du vil hente fram som en opplevelse du kan glede deg over. Takk for følget.