Turen til Mjølktjørna. Du tar av fra E6 ved Oppdalsporten på Fagerhaug og kjører en noe kronglete vei som krever at du følger veibeskrivelsen for å unngå å kjøre feil. Etter 200 m på veien nedover fra E6 tar du til venstre, så til høyre etter 100 m. Du følger nå veien som går under jernbanen og over elva Byna til et sandtaket og ei trimkasse for syklister på venstre side. Ta til venstre i vegkrysset og følg veien opp gjennom skogen. Etter 2 km kjøring fra Oppdalsporten kommer du til ei slette med ei lita bu.

Kjør til venstre og over Langvella. I neste kryss som kommer like etter elva, tar du til høyre og kjører opp langs elva til du kommer til ei åpen slette med sausankingsgrinder. Her er det fint å parkere bilen.

Nå starter turen til fots eller med sykkel. Skal du langt innover dalen kan det være greit å bruke sykkel. Det er en hard start opp den bratte kneika til å begynne med. Heldigvis varer det ikke så lenge. Etter Søbergsætra flater det ut og du kan ha stor glede av å bruke terrengsykkelen. På en fin utsiktsplass etter setra er det en trimpost. Her ser du rett inn i fossen der Langvella kaster seg utfor.

I området mellom Søbergsætra og Simaodden som ligger oppe til høyre for fossen, er det et større fangstanlegg for rein. Det forteller oss at her har det vært reinstrekk. Veien videre innover dalen er lett å ferdes. Føl stillheten og roen i dalen. Kjenn lukta av myrene. Er du her i rett tid om høsten er det gode sjanser for å finne molter. Etter at du passerer Sandvollsætra går veien rett mot sør til du nærmer deg Slepphaugsætra.

Av kartet ser du at det er noe bløtt i området. Det kan derfor være tungt å sykle den siste biten. Følg stigen langs allmenningsgrensa (blåmalte steiner) nedenfor en rød hytte i sørøstlig retning til du kommer til Mjølktjørna. Du kan nå være ved målet for denne turen. Gled deg over at veien tilbake til Fagerhaug er lettere enn turen inn til Mjølktjørna. Om du går eller sykler vil du få en fin tur ved å følge samme rute tilbake.

Andre turer i området. Langvelldalen er et fint utgangspunkt for fotturer. En lett topptur som kan passe for hele familien er å ta turen mot de spesielle Svarthattan. Stigen tar av fra seterveien 1 km sør for Søbergsætra. Stans ved et lite bekkefar, se etter om det er to store fangstgroper på nedre side av vegen. Dersom du finner disse og i tillegg en liten “varde” på øvre side av veien er du kommet til rett plass. Følg stigen, langs denne kan du se flere fangsgroper. Følg stigen oppover til du ser Svarthatten (980 moh). Den har en svart hatt på toppen og ser som nevnt noe spesiell ut. Gå rett mot toppen. Kanten rundt toppen egner seg godt for buldring (frihandsklatring). Men går du inn fra østsiden er det enkel oppstigning. Fra toppen er det flott utsikt. Her ser du bygda og fjella fra en helt annen vinkel enn du er vant til.
Ønsker du å forlenge turen og du liker å orientere i terrenget, kan du fortsette over Svarthattan og gå stigen ned til Storlisætra, videre til Skogheim og Finnmoen . Du avslutter rundturen med å gå til Kvennøya der bilen er parkert.

En annen fottur du kan ta er å gå inn mot Akselhaugan. Du må følge seterveien ca 2 km sørover fra Søbergsætra til veien er nær elva og du ser ei bru. Herfra kan du utforske et område med uberørt og spennende natur. Det er dødisgroper, det er fangstgraver, idyller i elva og skjæringer i fjellet etter is og vatn. Er du glad i å fiske, kan du prøve fiskelykken i Langvella. Så her er den noe for en hver med interesse for friluftsliv.

Rundtur på sykkel.Om du ønsker å ta en lengre sykkeltur, kan du ta en rundtur om Orkelsjøen, Flåen og ned til bygda igjen. Du starter fra østenden av Mjølktjørna, følg stigen fram til Bjørksætra. Fra Bjørksætra er det vei over elva Næringa og fram til Orkelsjøen, en strekning på ca 10 km. Når du kommer til Orkelsjøen er det muligheter for overnatting på sjølbetjeningshytta ved Sjøsætra. Fra Orkelsjøen ned til bygda er det 20 km på fin bilvei. Fra Flåen og ned kreves det gode bremser på sykkelen. Og du bør ha sykkelhjelmen godt festet på hodet. God tur!